زلزال ZELZAL

 

روزنامه کلنر اشتادت انسایگر چاپ آلمان طى یک گزارش مفصل آمار جمعیت مسلمان اروپا را اعلام کرد. براساس آخرین آمار از مجموع ۴۵۵ میلیون نفر جمعیت اروپا، ۱۵ میلیون (۳/۳ درصد) آن را مسلمانان تشکیل مى‌دهند .

این نسبت در کشورهاى آلمان، فرانسه، اتریش و هلند بیش از سایر نقاط اروپاست. گفته مى شود تنها تعداد اندکى از آنان افراطى هستند. به گزارش ایکرو، ۴ درصد جمعیت آلمان (۲/۳ میلیون) را مسلمانان تشکیل مى‌دهند که پس از مسیحیت دومین دین بزرگ در این کشور محسوب مى شود. از این تعداد، ۴/۲ میلیون نفر ترک هستند و بقیه از اتباع یوگسلاوى سابق، کشورهاى عربى و ایران به شمار مى‌روند .

در انگلستان که ۶۰ میلیون جمعیت دارد، مسلمانان ۲ میلیون نفر، یعنى ۳ درصد جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند. غالب این افراد از کشورهاى مستعمره سابق انگلیس و به ویژه از پاکستان و بنگلادش هستند .

همچنین آمار مسلمانان جمعیت ۶۰ میلیونى فرانسه ۶ میلیون نفر ذکر شده است که عمدتاً از کشورهاى تحت استعمار سابق هستند و در طول زمان به این کشور مهاجرت کرده و به صورت دائم اقامت گزیده اند. تعداد قابل توجهى نیز از ترکیه هستند.

در هلند که جمعیت آن ۱۶ میلیون نفر است، تعداد مسلمانان ۹۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است. آنان هیچ گاه مشکل و اصطکاکى با دیگر سکنه این کشور نداشته اند، اما پس از نوامبر ۲۰۰۴ یعنى زمانى که قتل تئوون گوگ (کارگردانى که به مقدسات اسلامى اهانت کرده بود) از سوى یکى از مسلمانان مهاجر صورت گرفت، تنش هاى شدیدى رخ داد و برخى از مساجد و کلیساها در اعتراض به رفتار و عقاید یکدیگر به آتش کشیده شد. غالب مسلمانان هلند را اتباع ترکیه تشکیل مى دهند.

این گزارش که در روزنامه کلنر اشتادت انسایگر چاپ آلمان منتشر شد، حاکى است: در اتریش ۳۴۰هزار مسلمان در میان ۱/۸ میلیون تن جمعیت این کشور شمارش شده‌اند که ۴ درصد جمعیت را تشکیل مى‌دهند. این مسلمانان عمدتاً از بوسنى هرزگوین به اتریش مهاجرت کرده‌اند. اتباع ترکیه و مسلمانان مهاجر از سایر کشورهاى اسلامى به ترتیب اقلیت‌هاى بعدى اتریش را تشکیل مى‌دهند.

بلژیک با داشتن ۳/۱۰ میلیون جمعیت ۳۸۰هزار مسلمان (۷/۳درصد) را در خود جاى داده است.بخش عمده این افراد از مراکش و ترکیه هستند .

قابل ذکر است در آمار مختص کشورهای اروپای غربی می‌باشد و در آن شمار مسلمانان قفقاز، روسیه ، اروپای شرقی، بالکان و ترکیه ذکر نشده‌ است

 

 

 

 

 

 

 

 

سیر اسلام در اروپا

 

 

 

 

۱۶ مرداد ۱۳۸۶

 

·         اشاره:

برای عموم جوانان دیروز، جوانان دهه‌های سی و چهل که اهل کتاب و درس مذهبی بودند نام ماهنامة «مکتب اسلام»، «نسل نو»، منشورات «در راه حق» و حضرات آقایان علی دوانی، ناصر مکارم شیرازی، محمود حکیمی، باهنر، داوود الهامی، غلامرضا سعیدی، جعفر سبحانی، خسروشاهی، علی قائمی و دیگران آشناست. گویی با این نام‌ها و عناوین زندگی کرده‌اند. در آن سال‌های خوف و خطرهر برگ کاغذی که ازاسلام و اخلاق و معرفت مذهبی سخنی داشت کیمیا بود و عزیزتر از جان. شاید به همین خاطر است که در پستوخانه و قفسه‌های کتابخانة شخصی جوانان سابق این آثار همچنان به چشم می‌خورند.
بر آن شدیم تا برای «جوانان امروز» گزیده‌ای از خواندنی‌های «جوانان دیروز» را منتشر کنیم. بوی دین و دینداری، پروای مبارزه و مجاهده و انگیزة تبلیغ و تربیت از میان سطور این آثار به مشام می‌رسد، چنان‌که عطر آن مشام امروزیان را نیز می‌آراید.
یاد همة آن مردان مرد را که اینک در میان ما نیستند گرامی می‌داریم. مردانی چون شهید باهنر، شهید سعیدی، شهید بهشتی، مرحوم داوود الهامی و علی دوانی که در واقع معلمان جوانان دیروز و امروزو فردا هستند.
این بحث بسیار جالب در سه قسمت مورد مطالعه قرار می‌گیرد:
1. نفوذ سیاسی اسلام در کشورهای اروپا و سیطرة دولت‌های مسلمان به وسیلة لشکرکشی و غیر آن.
2. نفوذ معنوی اسلام در مردم اروپا، یعنی کیفیت مسلمان شدن و انتشار دین اسلام در آن منطقه.
3. نفوذ تمدن اسلام مانند تأثیرات فرهنگی، علمی، صنعتی و هنری، معمای و امثال آن. در این مقاله قسمت اول این بحث مورد توجه ماست و چون این موضوع در دو قسمت دیگر که هدف اصلی ما را تشکیل می‌دهد تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد نخست به مطالعه آن پرداخته‌ایم.

·         قرن اول هجری

نخستین قسمت اروپا که در تحت سیطرة دولت‌های اسلامی قرار گرفته‌است، بر حسب مأخذ ما؛ داغستان است در سال 24 هجری در زمان خلافت عمر لشکریان اسلام این منطقه را از دست ساسانیان گرفتند و از سال 41 تا پایان قرن اول و همچنین تا سال 132 در تحت نفوذ امویان و پس از آن در دست عباسیان بود. لشکر اسلام در این قرن چند بار در حدود سال‌های 49، 55 و 61 هجری به منطقة بالکان رسیده و شهر قسطنطنیه را مورد حمله قرار دادند و هم از این قرن (سال 92 هجری) سردار بزرگ اسلامی طارق بن زیاد به همراهی موسی بن نصیر از آفریقا عبور کرده و پس از عبور تنگه‌ای که بعدها به نام طارق معروف شد وارد اسپانیا شدند و تا سال 100 یعنی پایان قرن اول تمام شبه جزیره (ایبری) اسپانیا و پرتقال به تصرف لشکریان اسلام در آمد.

·         قرن دوم

مسلمانان در تمام این قرن، بر اسپانیا حکومت می‌کردند و زد و خوردهای مسیحیان و شورش‌های محلی آنان تأثیری در ثبات و استحکام زمامداری رداران اسلامی نداشت به خصوص که در این قرن مسلمانان به کشور فرانسه نیز وارد شدند، نخست حربن عبدالرحمن سردار اسلامی اسپانیا در اول قرن دوم و بعد از آن به تدریج سمح بن مالک که از رجال پاکدامن و مورد علاقة خاص عمر بن العزیز خلیفه عادل اموی بود و بعد عبدالرحمن بن عبدالله یمنی سردار شجاع و مدبر اسلامی. مناطق ناربونه، تولوز، کارکاسو، لیون و بردو که از مناطق جنوبی فرانسه است تصرف کرده از سلسله جبال پیرنه گذشتند. متأسفانه در وسط قرن دوم سیطرة مسلمانان در فرانسه پس از 43 سال پایان یافت.
لشکریان اسپانیا به سرداری همین فرماندهان در این قرن به ایتالیا، جزایر بالئار در مدیترانه، کورسیکا، جزایر سیسیل، مالت، سردانیه حمله کردند و در همین قرن نیز قبرس روس (روزیا) در تصرف مسلمانان در آمد.

·         قرن سوم

مناطق اطراف دریای مدیترانه به طور کلی در این قرن، به علت پایگاه‌هایی که مسلمانان در تونس و جزیره سیسیل به دست آورده بودند مورد توجه مسلمین بود. ایتالیا چندین بار مورد حمله قرار گرفت شهرهای برندیزیوم، تارنتوم باربوم، بتونتوم تصرف شد به علاوه لشکریان مسلمان اسلامی در این قرن از جبال آلپ گذشته و به سویس رسیدند. و از طرف شمال ایتالیا را مورد حمله قرار دادند همین طور صقلیه، مالت، کرت در دریای مدیترانه و سواحل پروانس در فرانسه تصرف مسلمانان بود ولی مسلمین در اواخر این قرن قبرس را از دست دادند.

·         قرن چهارم

قرن چهارم را قرن شورش‌ها و زد و خوردهای گوناگون، میان مسیحیان اروپا مانند فرانک‌ها و امپراطوران روم شرقی و میان حکومت‌های اسلامی مثل امویان قرطبه در اسپانیا فاطمیون، بنی ساج حاکمین آذربایجانی داغستان و بنی ‌اغلب باید دانست مسیحیان در اسپانیا پیشرفت کندی را شروع کردند.

·         قرن پنجم

در این قرن مسلمانان در نواحی بالکان و مدیترانه به پیشرفت‌های زیادی نایل شدند و تقریباً تمام جزایر بالئار، سردانید، صقلیه، مالت، جزایر اژه در مدیترانه و لماسیا و تراکیه در بالکان به تصرف مسلمین درآمد، یکه‌تاز این میدان در این قرن خلفای فاطمی مصر بودند که مستقیماً خودشان و یا سرداران آن‌ها مثل بنی‌کلب حکم‌روایی می‌کردند.

·         قرن ششم و هفتم

این دو قرن را قرن استقرار و آرامش و در اسپانیا دو قرن عقب‌نشینی مسلمان‌ها باید نامید. در پایان قرن هفتم قسمت اعظم اسپانیا به دست مسیحیان بود. در قفقاز مسلمانان به پیشرفت‌هایی نایل شده، در بند باب الابواب به وسیلة ایلخانان ایرانی تصرف شد.
جنگ‌های صلیبی در این دو قرن نقش مهمی در دست به دست شدن مناطق اروپایی ترکیه (قسطنطنیه) داشت. قفقاز و ارمنستان نیز به تدریج تحت سیطرة مسلمانان قرار می‌گرفت.

·         قرن هشتم

از اسپانیا یعنی اندلس محبوب مسلمانان جز قسمت کوچکی که تحت سیطره بنی نصر بود چیزی در دست مسلمین باقی نمانده و در مدیترانه نیز مسلمین فعالیتی ندارند. ولی از طرف جنوب اروپا عثمانیان پیش می‌روند. تمام جنوب رود دانوب در بالکان و منطقة افلاق و جزایر ایونیه و متصرفات روم شرقی به دست عثمانیان افتاده. در قفقاز نیز آل جلایر و امراء قره قوینلو و سپس امیر تیمور تقریباً تمام قفقاز جنوبی را متصرف شده‌اند و از طرفی از ناحیة دربند (باب الابواب) گذشته (استپ)‌های روسیه تحت فرمان مغولان مسلمان درآمده است.

·         قرن نهم

این قرن آخرین قرن حکومت دولت‌های اسلامی بر اسپانیاست. در سال 898 هجری چراغ نیمه روشن اسلام در این سرزمین که به دست پادشاهان بنی‌نصر افروخته بود خاموش شد و دوران تاریک تفتیش عقاید که از ننگ‌های تاریخ بشریت است و صفحات آن از قتل‌ها، غارت‌ها، جنایات، تبعیدها و شکنجه‌ها مالامال است شروع شد.
ولی عثمانیان همچنان پیش می‌روند. اوترانتو در ایتالیا، بوسنی و صربستان و افلاق (یوگسلاوی) شبه جزیرة کریمه در روسیه، سالونیک؛ قسطنطنیه، آتن پایتخت یونان و آلبانی را متصرف شده‌اند و بزرگ‌ترین امپراطوری‌های جهان را به وجود آورده‌اند.

·         قرن دهم

این قرن نیز ستاره حکومت آل عثمان می‌درخشد. در حالی که آخرین فردهای مسلمانان اندلس در چنگال دژخیمان (انگیزه‌سیون) محاکم تفتیش دست و پا می‌زدند قسمت عمدة مجارستان، ملداوی و طولون به تصرف عثمانیان در می‌آید فرماندهان تاتارقرم تا مسکو پایتخت روسیه پیش تاختند و تمام شبه‌جزیرة کریمه و تنگة کرچ و دونتس را متصرف شدند.

·         قرن یازدهم و دوازدهم

دیگر دامنة نفوذ و اقتدار دولت‌های اسلامی به نهایت درجه خود رسیده است. نزدیک یک قرن در جا زدن و سپس تنزل و انحطاط ... .
در این قرن آخرین دستة مسلمانان به سال 1018 از اسپانیا اخراج شدند. کرت پودولیا از لهستان به تصرف عثمانی‌ها درآمد ولی مجارستان و موره و سپس پودولیا از دست آن‌ها خارج شد. دست نشاندگان عثمانی در روسیه نیز به عقب‌نشینی تدریجی پرداختند. دولت عثمانی حالت دفاع به خود گرفته است. در قرن دوازدهم دست عثمانی از اکثر مناطق روسیه کوتاه شد و در بند (باب‌الابواب) و باکو بین روسیه و ایران دست به دست گردید.

·         قرن سیزدهم

اگرچه نحس بودن عدد سیزده یک خرافه است، ولی خودمانیم، قرن سیزده نحس است و ابتدای زوال قدرت‌های اسلامی محسوب می‌شود.
بوسنی، افلاق، بسارابی، ملداوی، بلغارستان و یونان از تصرف عثمانی خارج می‌شود، و از بالکان فقط آلبانی، صربستان جنوبی، مقدونیه، در تصرف آن‌ها باقی است. داغستان را روس‌ها در 1228 از ایران می‌گیرند. جزایر اژه نیز بن عثمانی‌ها و دولت یونان تقسیم می‌شود قبرس را انگلیسی‌ها متصرف می‌شوند. تمام متصرفات عثمانی در روسیه از دست می‌رود در سایر قسمت‌های ممالک اسلامی نیز تجزیه‌های عظیمی صورت می‌گیرد که از حدود بحث ما خارج است.

·         قرن چهاردهم ـ قرن ما

آخرین دولت اسلامی اروپا دولت آلبانی بود که اکنون به صورت یک کشور کمونیستی درآمده و تنها منطقة اروپا که در تحت نفوذ یک حکومت مسلمان است قسمت اروپایی‌ ترکیه است (اسلامبول و چند جزیره در دریای اژه یعنی ایمروز و بوزکادا) و دیگر هیچ ...
مسلمان در اروپا فراوان است و در بحث جهان اسلام مورد مطالعه واقع خواهد شد باید دانست که نیمة دوم قرن چهاردهم را (نیم قرن آزادی) باید نامید. هر چند که اکنون هیچ کشور مسیحی در تصرف مسلمانان نیست ولی کشورهای اسلامی هم که به طور رسمی تحت حکومت اروپاییان باشند معدودند و در چند سال اخیر کشورهای مسلمان متعددی از تحت سلطة اروپاییان بیرون آمده‌اند. پاکستان، اندونزی، مراکش، تونس و پاره‌ای دیگر از کشورهای آفریقایی اما با کمال تأسف، الجزایر دلیر و سرفراز هنوز به کسب استقلال کامل نایل نشده است هیچ ملتی در تاریخ جهان مسلماً برای آزادی خود به قدر مردم الجزایر قربانی نداده و مجاهده نکرده است.
افتخار بر تو ای کشور دلیران مسلمان...! افتخار بر تو ای افتخار مسلمانان و بشر...

 

 

 

 

یک خبر اقتصادی درباره اروپا

 

اقتصاد اروپا از رکود خارج شد

به نقل از خبرگزاری فارس: آمارهای رسمی نشان می دهد رشد اقتصادی منطقه یورو طی سه ماه سوم 2009 به بیش از 0.4 درصد رسید که این مساله نشانگر پایان بحران اقتصادی و رکود در 16 کشور عضو یورو است.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز ، موسسه آمار اروپا موسوم به یورو استات اعلام کرد رشد اقتصادی اروپا طی سه ماه سوم امسال به 0.4 درصد رسیده است . کارشناسان اقتصادی پیش از این رشد اقتصادی منطقه یورو را 0.6 درصد پیش بینی کرده بودند . رشد اقتصادی آلمان و فرانسه در این مدت به ترتیب به 0.7 و 0.3 درصد رسیده است .
اقتصاد اروپا طی 18 ماه گذشته با کاهش رشد و بحران و رکود روبرو شده بود . رشد اقتصادی اروپا طی سه ماه پایانی 2008 بیش از 1.8 درصد کاهش یافت و این رقم طی سه ماه نخست 2009 نیز با کاهش 2.5 درصدی روبرو شد . رشد اقتصادی اروپا طی سه ماه دوم امسال نیز 0.2 درصد کاهش یافت ولی آلمان و فرانسه توانستند در این مدت از بحران و رکود خارج شوند . گرچه اقتصاد اروپا از بحران و رکود دخارج شده و رشد اقتصادی منطقه یورو رشد نسبی داشته ولی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که رشد اقتصادی اروپا در کوتاه مدت و میان مدت به سطح قبل از بحران نخواهد رسید .
این در حالی است که برخی از کشورهای اروپایی مثل اسپانیا با بحران بیکاری روبرو هستند . نرخ بیکاری این کشور به بیش از 19.3 درصد رسیده است .
جاناتان لوینس کارشناس ارشد موسسه کاپیتال اکونومیکس در این باره گفت ، گرچه رشد اقتصادی اروپا طی سه ماه سوم امسال افزایش داشته ولی اقتصاد اروپا هنوز مسیر طولانی برای دستیابی به رشد و رونق پایدار در پیش دارد .
بر اساس این گزارش رشد اقتصادی اسپانیا طی سه ماه سوم امسال بیش از 0.3 درصد کاهش داشته است . چارلز دیویس کارشناس ارشد مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری لندن در این باره گفت ، بانک مرکزی اروپا برای دستیابی به رشد و رونق پایدار و با ثبات اقتصادی با چالشهای جدی روبرو است .
اقتصاد اسپانیا، یونان و ایرلند به شدت با چالشهای بزرگی روبرو است و این مساله کار را برای دستیابی به رشد و رونق پایدار بسیار سخت خواهد کرد.

 

 

 

یک خبر فرهنگی درباره اروپا

 

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از فارس، اخیرا یکی از نویسندگان دانمارکی به نام Kare Bluitgen کتابی را به چاپ رسانده است که روایت جدید از قرآن نام دارد.

در این کتاب ۸۰۰ صفحه‌ای که حدود ۸۰ دلار قیمت دارد و توسط موسسه Lindhardt og Ringhof منتشر شده، نویسنده تلاش نموده که تا برای فهم بیشتر مخاطبین، متن کتاب را ساده‌نویسی کند. به گفته این نویسنده دانمارکی خیلی‌ها در مورد قرآن اظهار نظر می‌کنند درحالی که هرگز آن را به خاطر دشوار بودن مطالعه نکرده‌اند.

نامبرده بر این باور است که برای درک بهتر قرآن باید ابتدا با تاریخ عرب در سال ۶۰۰ میلادی، آشنا شد و سپس درباره محتوای آن اظهار نظر کرد. نامبرده به منظور فهم آسانتر آیات توسط خواننده از روایت‌های گوناگون کمک گرفته و در این کتاب منحصراً از منابع عربی استفاده کرده است. برپایه این خبر تاکنون از سوی جامعه مسلمانان مقیم و شخصیت‌های اسلامی عکس‌العمل یا موضع‌گیری خاصی نسبت به محتوای این کتاب مشاهده نشده است.

گفتنی است برخی از شخصیت‌های اسلامی، معتقد هشتند که مسئله توهین‌آمیزی در کتاب مشاهده نمی‌کنند اما نویسنده نیز فرد واجد شرایطی برای اینکار نیست و در مورد نیت وی برای این کار تردید دارند. نویسنده کتاب که خود یک فرد غیرمذهبی و غیرمسلمان می‌باشد. همچنین مدعی است که به واسطه کار فراوان در حوزه جهان سوم با دین اسلام آشنا شده است و از آنجا که مذهب در میان مردم جهان سوم ریشه دارد تلاش کرده تا به منظور نزدیک شدن به آنها واقعیت‌های موجود را درک و در نهایت همانند آنها فکر کند.

قابل تاکید است؛ در سال ۲۰۰۵ میلادی یکی از نشریات دانمارکی با انتشار کاریکاتوری توهین آمیز از پیامبر گرامی اسلام (ص)، تمامی تلاش خود جهت خدشه دار نمودن دین اسلام را به کار گرفت.

در این میان دولت دانمارک نه تنها با این عمل مورد اعتراض شدید مسلمان جهان قرار گرفت بلکه مسلمانان با اتحاد و یکپارچگی، تمامی تلاش های خود را برای محکوم نمودن این اقدام ناپسند، به کار گرفته و با تظاهرات و اعتراض شدید در برابر سفارت دانمارک در بسیاری از کشورها و تحریم کالاهای دانمارکی، موجب ترس و وحشت مقامهای این کشور شدند.

پس از آن وزارت خارجه دانمارک برای جلوگیری از موج عظیم خشم جهان اسلام خواستار مذاکره با رهبران اسلامی شد و سفیران کشورهای اروپایی نیز برای چاره اندیشی در خصوص فرونشاندن خشم مسلمانان نسبت به انتشار این کاریکاتور اهانت آمیز به نبی اکرم (ص) دور هم گرد آمدند. دلیل این نگرانی اروپایی‌ها این بود که تاریخ این واقعیت را به آنان ثابت نموده که مسلمان جهان با اتحاد و یکپارچگی و ایستادگی در برابر دشمنان اسلام، قدرتمندترین دولت ها را نیز آز پای درآورده و به خاک ذلت نشانده اند.

 

 

[ ۱۳۸۸/۱٢/۱۳ ] [ ۱٠:٥٢ ‎ب.ظ ] [ مجید گرایش ] [ نظرات () ]
درباره وبلاگ

دانشجو دندان پزشکی و نوکروجان فدای سیدی ومولایی الامام خامنه ای (مدظله العالی)
نويسندگان
امکانات وب

كد نوحه

كد مداحی